Rozwój dziecka trzyletniego
Rozwój fizyczny i ruchowy
- w wieku przedszkolnym następuje dalszy rozrost organizmu dziecka; zwiększają się wymiary i masa ciała. Dzieje się to jednak coraz wolniej (2 – 3 kg rocznie) lecz szybko wzrasta (5 – 7 cm rocznie)
- kościec dziecka jest wrażliwy i giętki. Stawy cechuje duża ruchomość, więzadła stawowe są słabe i rozciągliwe. Dziecko nie jest wytrzymałe na wysiłek fizyczny
- płuca i serce stosunkowo mają małą pojemność. Dziecko ma przyśpieszone tętno i oddech
- dzieci w wieku przedszkolnym dość często zapadają na choroby ze względu na niską odporność.
- W układzie nerwowym następuje wzrost wagi mózgu.
- Jest to wiek najbardziej intensywnego rozwoju motorycznego (sprawnie chodzi, biega, skacze, wspina się, pokonuje przeszkody)
- We wczesnej fazie tego wieku ruchy rąk i nóg są słabo skoordynowane, dziecko biega na całych stopach, tułów wyprostowany, krok krótki
- 3 – latki nie zaznaczają dokładnie faz skoku. Skok przypomina wydłużony krok
- dzieci w tym wieku uczą się posługiwać prostymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku. Przyczynia się to do wzrostu samodzielności.
- Dzieci 3 letnie ubierają się i rozbierają przy pomocy dorosłego.
Rozwój manualny
- Dziecko 3-letnie dopiero uczy się precyzyjnie poruszać dłońmi i palcami.
- Dziecko samodzielnie je, posługuje się łyżką, widelcem.
- Samodzielnie myje ręce.
- Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka.
- Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)
- Wkłada buty.
- Rysuje kwadraty i koła.
- Zaczyna się posługiwać się nożyczkami.
Rozwój społeczno –emocjonalny
- Dziecko nie umie tłumić swych przeżyć emocjonalnych.
- Uczucia dzieci cechuje afektywność i impulsywność. Emocje są silne, gwałtowne lecz krótkotrwałe; z byle powodu wpada w złość, płacze i obraża się.
- Dziecko jest nietrwałe i zmienne w swych uczuciach (labilność uczuciowa).
- U dziecka w tym wieku przeważają emocje pozytywne.
- Dziecko w wieku 3 lat ściśle związane jest z matką, jednak stopniowo się to zmienia.
- 3 letnie dziecko jest egocentryczne, czyli za centrum zainteresowania uważa siebie.
- Dzieci 3 – letnie w przedszkolu nawiązuje wiele pozytywnych kontaktów z rówieśnikami.
- Dzieci w zabawie raczej nie współzawodniczą, chociaż zdarzają się konflikty
Rozwój umysłowy
- Uwaga dziecka jest nietrwała, nie jest przerzutna, nie jest podzielna.
- Uwaga ma charakter mimowolny.
- Dzieci w wieku przedszkolnym mają „bujną wyobraźnię”
- Pamięć dziecka również ma charakter mimowolny, krótkotrwały, pod koniec tego wieku zaczyna pojawiać się pamięć długotrwała.
- Dzieci lepiej zapamiętują materiał krótki i sensowny.
- Dzieci w tym wieku wcześniej rozróżniają barwy niż potrafią prawidłowo je nazwać.
- Zwiększa się wrażliwość na dźwięki mowy ludzkiej i muzyki.
- Dziecko subiektywnie ocenia spostrzegane przedmioty, co niejednokrotnie prowadzi do błędnego oceniania rzeczywistości.
- Spostrzeżenia dziecka mają ścisły związek z działaniem.
- Dzieci nie potrafią poprawnie ocenić wielkości i proporcji spostrzeganych przedmiotów.
- Dziecko używa ok. 1000 różnych słów.
- Pojawiają się neologizmy dziecięce (dzieci tworzą własne słowa).
- Dzieci mają trudności z prawidłowym używaniem form fleksyjnych, często popełniają błędy dotyczące odmiany wyrazów.
- Wzrasta umiejętność mówienia dłuższymi zdaniami.